Klaster 1 u Godišnjem izveštaju EU za Srbiju: Vrzino kolo na evropskom putu
foto: Beogradska otvorena škola
Estragon: „Idemo!”
Vladimir: „Ne možemo.”
Estragon: „Zašto ne?”
Vladimir: „Čekamo Godoa.”
Estragon (očajnički): Ah!
Semjuel Beket, Čekajući Godoa
U Klasteru 1 nije došlo do suštinskog napretka koji bi Srbiju pomerio bar za jedan korak unapred u kodnom sistemu EU kojim ona tumači napredak u reformama u procesu pristupanja. Gde nema napretka, postoji samo nazadovanje. Nazadovanje neumitno povampiruje stare i rađa nove konflikte.
S velikim nestrpljenjem smo dočekali objavljivanje godišnjeg Izveštaja o napretku Srbije u procesu pristupanja Evropskoj uniji (EU) za 2024. godinu. Pre svega, zato što se u periodu između dva izveštaja dogodio niz događaja koji su imali ili tek mogu imati značajan uticaj na dalji tok evropskog projekta u Srbiji.
U Srbiji – izbori, za koje postoji osnovana upitanost oko pravilnosti, ravnopravnih uslova za sve učesnike u procesu i kvaliteta samog izbornog procesa; sve češći građanski protesti inicirani čitavim spektrom tema – od investitorskog urbanizma, preko nepristajanja na sve izraženije društvene nejednakosti u različitim sferama života, do netransparentnog i neinkluzivnog donošenja odluka o eksploataciji prirodnih resursa.
U Evropskoj uniji – uspon desničarskih političkih partija i pokreta širom EU koji se prelio u sastav novog Evropskog parlamenta koji je polarizovaniji i fragmentisaniji nego ikada dosad, neizvesnost i nesigurnost zbog rata u Ukrajini kome se ne nazire kraj. Ovde treba, ipak, istaći i izbor nove Evropske komisije koja je, posle dužeg perioda, vratila proširenje na velika vrata, te usvajanje Reformske agende za pet država Zapadnog Balkana kao jasne signale da se Zapadni Balkan – pojedini bi rekli ni kriv ni dužan – opet vratio u igru kada je u pitanju politika proširenja Evropske unije.
Dan mrmota
A gde je Republika Srbija, u svetlu svih ovih događaja, kada je reč o reformskim procesima koji treba da ubrzaju njen put ka članstvu u Evropskoj uniji u Klasteru 1 (Osnove procesa pristupanja)? Prema mišljenju Evropske komisije, otprilike na istom mestu gde i 2023. godine, a ne tako daleko ni od polazne tačke u 2022. godine. Da ne idemo dublje u prošlost…
Funkcionisanje Narodne skupštine je i dalje opterećeno nedelotvornošću, ugroženom autonomijom i nedovoljnom transparentnošću, naročito u ostvarenju svojih suštinskih funkcija kao što su nadzor nad izvršnom vlašću i donošenje zakona. Ovde treba pomenuti da se iz godine u godinu u izveštaju ponavlja preporuka za unapređenje Poslovnika Narodne skupštine (poslednji put menjan 2003. godine) i doslednu primenu Kodeksa ponašanja za kažnjavanje poslanika. Ne treba biti stručnjak, treba samo jednom ispratiti skupštinska zasedanja i shvatiti zašto treba striktno i dosledno primenjivati odredbe Kodeksa, makar u onom delu koji se odnosi na delovanje narodnih poslanika u skladu sa etičkim vrednostima istine, pravičnosti, poštenja, odgovornosti i integriteta.
Reforma javne uprave je i dalje usporena velikim brojem vršilaca dužnosti i odsustvom funkcionalnog zapošljavanja zasnovanog na zaslugama. Mišljenja Sekretarijata za javne politike na nacrte zakona i dokumenata javnih politika se i dalje dosledno ne primenjuju, što značajno umanjuje kvalitet i promenljivost propisa i dokumenta donetih na ovaj način.
Preporukama za usvajanje Zakona o Pravosudnoj akademiji i efikasnu i proaktivnu odbranu nezavisnosti pravosuđa i autonomije tužilaca od strane ključnih tela (Visoki savet sudstva, Visoki savet tužilaštva, Vlada i Skupština), Komisija poručuje da je funkcionisanje pravosuđa ugroženo i da je nedozvoljeni pritisak na pravosuđe i dalje zabrinjavajući.
Iako je zabeležen određen napredak na polju borbe protiv korupcije, jasno je istaknuto da i dalje ne postoji politička volja za delotvorno rešavanje problema korupcije, kao ni posebne mere za suzbijanje korupcije u najosetljivijim sektorima. U Izveštaju je jasno istaknuto da Srbija mora ostvariti vidljive rezultate kada su u pitanju istrage, krivična gonjenja i pravosnažne presude u predmetima korupcije na visokom nivou.
Što se tiče osnovnih prava, u Izveštaju je jasno podvučeno da Republika Srbija i dalje ne raspoređuje odgovarajuće finansijske i ljudske resurse za borbu protiv nasilja nad ženama, deinstitucionalizaciju i borbu protiv diskriminacije.
Jako je teško govoriti o napretku kada je u pitanju sloboda izražavanja. U poslednjih nekoliko izveštaja se neprestano insistira na: doslednom sprovođenju medijskih zakona, bezrezervnoj zaštiti i obezbeđivanju bezbednosti novinara, kao i na zaustavljanju, sada već ustaljenih, praksi etiketiranja i verbalnih napada na njih, a koji dolaze od visokih zvaničnika. Uz to, nedovoljno su delotvorne reakcije na slučajeve fizičkog i verbalnog nasilja nad novinarima.
Kada je u pitanju borba protiv organizovanog kriminala, od Srbije se očekuje da konačno poveća efikasnost u krivičnim postupcima u predmetima teškog i organizovanog kriminala.
Na kraju, tu je i pitanje odsustva vidnog napretka kada je reč o položaju organizacija civilnog društva (OCD). Verbalni napadi i kampanje protiv određenih OCD su pojačani, dok se iz izveštaja u izveštaj prepisuje konstatacija da su branitelji ljudskih prava meta napada, kao i da su OCD i pojedinci koji kritikuju vlast na udaru brutalnih medijskih kampanja blaćenja (u tome prednjače mediji s nacionalnim frekvencijom) i SLAPP tužbi, kojima se na sistematski način želi isključiti javnost iz učešća u procesima donošenja odluka na svim nivoima vlasti. Iako pravni okvir za saradnju između organa javnih vlasti i OCD postoji, u praksi su retki primeri održivih mehanizama saradnje.
Non progredi est regredi
Evropska inicijativa za stabilnost (European Stability Initiative − ESI ), tink tenk organizacija iz Berlina s višedecenijskim iskustvom u praćenju reformskih procesa na putu država Zapadnog Balkana ka Evropskoj uniji, razvila je jednostavnu ali efektnu metodologiju za praćenje napretka u reformama u procesu pristupanja EU, prateći ustaljenu skalu Evropske komisije za ocenu stanja u određenoj oblasti. Naime, svakoj sveobuhvatnoj kvalitativnoj oceni stanja Komisije o napretku u pojedinom pregovaračkom poglavlju, ESI je dodeljivala kvantitativnu, u formi ocene na skali 0−4. Tabelarno prikazano to bi izgledalo ovako:
Sveobuhvatna kvalitativna ocena stanja (eng.) |
Sveobuhvatna kvalitativna ocena stanja (srp.) |
Sveobuhvatna kvantitativna ocena stanja |
Early stage |
U ranoj fazi |
0 |
Some level of preparation |
Izvestan nivo pripremljenosti |
1 |
Moderatly prepared |
Umerena pripremljenost |
2 |
Good level of preparation |
Dobar nivo pripremljenosti |
3 |
Well Advanced |
Napredni nivo |
4 |
Kada se uporede ocene Evropske komisije iz prethodnih pet izveštaja (2020–2024. godina) u ključnim oblastima iz Klastera 1 to bi izgledalo ovako:
Klaster 1 |
|||||
Oblast/pregovaračko poglavlje |
Izveštaj 2020 |
Izveštaj 2021 |
Izveštaj 2022 |
Izveštaj 2023 |
Izveštaj 2024 |
Reforma javne uprave |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Poglavlje 23: Pravosuđe i osnovna prava |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Funkcionisanje pravosuđa |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Borba protiv korupcije |
1 |
1 |
1 |
1 |
1-2 |
Sloboda izražavanja |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Poglavlje 24 Pravda sloboda i bezbednost |
1 |
1 |
1 |
1 |
1-2 |
Borba protiv organizovanog kriminala |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Ovakvoj ESI-jevoj metodologiji se često upućuje objektivna kritika da ne prati pojedinačne sektorske reforme unutar tako velikih poglavlja i ostvarene napretke tokom izveštajnih perioda, za koje je Evropska komisija, takođe, razvila posebnu skalu.
Ipak, pregled i lakoća njegovog tumačenja, uprkos kritikama, pruža uvid u realnost koju je teško prihvatiti – u Klasteru 1 nije došlo do suštinskog napretka koji bi Srbiju pomerio bar za jedan korak unapred u kodnom sistemu EU kojim ona tumači napredak u reformama u procesu pristupanja. Gde nema napretka, postoji samo nazadovanje. Nazadovanje neumitno povampiruje stare i rađa nove konflikte. A mi živimo u društvu koje je već iskusilo previše konflikta i zbog toga platilo (pre)visoku cenu.
Autor: Vladimir Pavlović,
programski direktor Beogradske otvorene škole
Tekst je prvobitno objavljen u 114. broju biltena Progovori o pregovorima