Evropske integracije Srbije u brojkama i slovima
Koliko smo se približili Evropskoj uniji? Kratak pregled kroz prošlu godinu o postignutom; šta smo očekivali, a šta nam se događalo; gde smo zastali, a gde smo se ubrzali.
Svakog 31. decembra i u danima koji mu prethode, nezaobilazno smo suočeni s dva pitanja: gde za Novu? I koje su to odluke (resolutions) koje ćemo doneti kao osnovu za nove početke u godini pred nama? Ali, da bi odluke dobile svoj oblik i smisao, moramo se osvrnuti na ono što je prošlo, na dane i mesece od kojih se opraštamo. Treba izvući pouke, nasmešiti se i iznova obradovati uspesima, ali i preispitati stvari kojima nismo bili zadovoljni.
Tako ćemo i mi. Pre nego što uhvatimo zalet za 2018. godinu s procenama, očekivanjima, pitanjima, rokovima i poglavljima, kratko ćemo napraviti jedan krug oko sunca evropske integracije Srbije tokom 2017.
Bila je to godina sa otvorenih šest pregovaračkih poglavlja i jednim privremeno zatvorenim.
Zadovoljni ili ne?
Zima i januarska očekivanja
Krajem danas već daleke 2016. godine, najave iz Brisela, ali i Beograda, bile su više nego optimistične. Tokom 2017. godine očekivalo se „ubrzanje na putu ka EU”[1], uz otvaranje novih poglavlja, i to čak tri, već na prvoj međuvladinoj konferenciji u januaru 2017. godine. Jedan od planova o kojem se govorilo nakon te prve Međuvladine konferencije, ali i nešto ranije, predviđao je da bi Srbija već sada, na početku 2018, trebalo da ima otvorena sva pregovaračka poglavlja kako bi 2020. godine mogla da pristupi Evropskoj uniji.
Prema onome o čemu je bilo reči na kraju 2016. godine, kada su se sabirali utisci u iščekivanju 2017. godine, čiji krug pratimo, Srbija se pripremala za otvaranje još 12 poglavlja; očekivao se poziv za dostavljanje pregovaračkih pozicija, onih za koje ne postoje dodatni preduslovi (merila) za njihovo otvaranje[2]. Među poglavljima koja bi mogla da budu otvorena pominjalo se i Poglavlje 2, koje se tiče slobode kretanja radnika, kao i Poglavlje 4, kojim su obuhvaćena pravila za jednu od ključnih sloboda EU ‒ kretanje kapitala. Potom, već ranije pomenuto i poodavno pripremljeno Poglavlje 6 ‒ kojim se reguliše pravo privrednih društava, potom pitanja finansijskih usluga u okviru Poglavlja 9, ali i bitno Poglavlje 28, koje se tiče zaštite potrošača i javnog zdravlja.
Isto tako, kao moguće da će biti otvoreno, pominjalo se i poglavlje o kome u javnosti najviše možemo i da čujemo i čitamo jer nam je potrebno daleko više vremena i novca kako bi se uskladili s pravnim okvirom i standardima u ovoj oblasti politike – Poglavlje 27, koje obuhvata pitanja zaštite životne sredine i klimatskih promena.
Šta se zapravo desilo?
Stvarnost nas je malo sneveselila jer smo prva poglavlja i to dva, kao po dosadašnjoj praksi, otvorili tek 27. februara 2017. godine. I to poglavlje koje je ostalo najavljeno i gotovo otvoreno u 2016. godini ‒ obrazovanje i kultura (Poglavlje 26), koje je odmah i privremeno zatvoreno i Poglavlje 20 ‒ koje je posvećeno preduzetništvu i industrijskoj politici.
Proleće u kojem je prosek ostao isti
Ako nastavimo u istom duhu našeg putovanja kroz 2017. godinu, preskačemo zimu i prelazimo u poslednji dan proleća kada je održana sledeća, druga po redu u ovoj godini, Međuvladina konferencija, ovaj put u Luksemburgu. I tu su otvorena dva nova poglavlja u pregovorima Srbije sa Evropskom unijom.
Neka od očekivanih?
Da, Poglavlje 29, koji se bavi pitanjima suštine Jedinstvenog tržišta Evropske unije ‒ funkcionisanjem carinske unije, kao i poglavlje koji su mnogi tokom 2016, ali i početkom 2017. godine hvalili po nivou usaglašenosti s pravnim tekovinama Evropske unije, ali i visokom nivou spremnosti za otvaranje poglavlja ‒ pravo intelektualne svojine (Poglavlje 7).
Quo vadis 23 i 24? Da podsetimo, pri kraju 2016. godine Evropska komisija je ocenila da, umesto napretka u polju vladavine prava i stanja demokratskog upravljanja, na prostoru država Zapadnog Balkana, pa tako i u Srbiji, danas postoji izrazito nazadovanje u tim oblastima. Prema podacima Ministarstva pravde i Ministarstva unutrašnjih poslova, Srbija je ispunila 65% akcionog plana za poglavlje 23, a 42% za poglavlje 24. Prema poslednjem Izveštaju Evropske komisije o ispunjenosti akcionih planova za poglavlja 23 i 24 u novembru 2017. godine navodi se da ne postoji zastoj u reformi pravosuđa, kao i u radu Agencije za borbu protiv korupcije, dok u Poglavlju 24 Srbija mora uloži dodatne napore u oblasti finansijskih istraga, pranju novca i zapleni imovine. S druge strane, koalicija organizacija civilnog društva „PrEUgovor“ je istakla da izveštavanje gorenavedenih ministarstava u ovom pogledu nije transparentno, kao i da postoji ozbiljan problem kada je reč o merenju efekata već realizovanih mera iz akcionih planova. |
Istina, prešli smo pola godine, organizovane su dve međuvladine konferencije, obe za vreme predsedavanja Malte Savetom EU, ali smo i dalje, uprkos željama da razbijemo magični broj od dva pregovaračka poglavlja po međuvladinoj konferenciji, ostali na istom proseku.
Pored tempa, obima aktivnosti i dinamike u otvaranju pregovaračkih poglavlja i na domaćoj sceni u drugoj polovini godine desile su se značajne promene kada su u pitanju evropske integracije.
Leto i novo Ministarstvo (za evropske integracije, podrazumeva se)
U junu 2017. godine, nakon predsedničkih izbora, Srbija je dobila novu Vladu. Shodno tome, i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima. Isti je doneo promenu tako što je uveo tri nova ministarstva. Pored Ministarstva poljoprivede, šumarstva i vodoprivrede, Ministarstva zaštite životne sredine, jedno od novih ministarstava je i Ministarstvo za evropske integracije.
Brace Yourself, the Enlargement is Coming Predsednik Evropske komisije Žan-Klod Junker pozvao je prošle godine na izradu posebne strategije za uspešno pristupanje Srbije i Crne Gore Evropskoj uniji s perspektivom do 2025. godine. Ovde se naročiti naglasak stavlja na vladavinu prava, ljudska prava, borbu protiv korupcije i na stabilnost. Prema izvorima „EUobzervera“, u nacrtu Strategije proširenja se navodi da će Srbija i Crna Gora biti spremne da postanu članicama Evropske unije 2025. godine. Očekuje se da će se Strategija usvojiti 7. ili 14. februara 2018. godine. |
Kada je reč o pregovorima o pristupanju Srbije Evropskoj uniji, Ministarstvo se bavi koordinacijom, praćenjem i izveštavanjem istih, koordinacijom rada tela koja vode Pregovore, i usmeravanjem rada Pregovaračkog tima. Ono, takođe, daje obavezne instrukcije, uputstva i analitičku podršku radu Pregovaračkog tima. Ove poslove je prethodno obavljala Kancelarija za evropske integracije. Na ovaj način Ministarstvo je „usisalo“ i praktično „ugasilo“ Kancelariju za evropske integracije, tela koje je ove i slične poslove obavljalo od 2004. godine. Stoga, i dalje ostaje da se vidi kako će novo telo da preuzme poslove Kancelarije, da uskladi poslove sa ostalim ministarstvima, te da uspešno pruža podršku radu pregovorima o pristupanju.
Jesen uz vetar u jedrima
Kako smo dugo i toplo leto ostavili za sobom, septembar je, uz početak nove školske godine, doneo i očekivanja za nove pobede na putu pristupanja Srbije. Osim planova u poslednjem kvartalu 2017. godine i preslišavanja po pripremljenim poglavljima, sve aktere u procesu pristupanja obradovao je niko drugi do predsednik Evropske komisije Žan Klod Junker u svom tradicionalnom, godišnjem obraćanju o stanju Unije (Zato bacimo konopac s pramca. Isplovimo iz luke. I uhvatimo pravi vetar u jedra[3]) pred poslanicima Evropskog parlamenta.
Žan Klod Junker je onaj isti evropski zvaničnik koji nas je sve pokolebao 2014. godine kada je najavio da u ovom mandatu Evropske komisije neće biti proširenja. Njegov govor početkom septembra nije opovrgao ovu izjavu, ali joj je ovoga puta deo više nego pozitivan ton. U rasponu od „neće biti“ do „mislimo na vas“, za tri godine vratio je pitanje proširenja na evropsku agendu, dajući vremenski okvir za pristupanje novih država članica ‒ 2025. godina.
Dva dana nakon ove izjave u posetu Beogradu stigao je i evropski komesar za susedsku politiku i pregovore o proširenju Johanes Han. Komesar je potvrdio reči „velikog šefa”, posebno ističući činjenicu da se ovim pokazuje posvećenost Evropske unije strateškom cilju Srbije[4] .
Evropska unija je time, kako je izjavio komesar Johanes Han, potvrdila posvećenost regionu ali i intenziviranje posla na pristupanju posebno sa Srbijom i Crnom Gorom, kao predvodnicama među kandidatima za članstvo[5].
Od Malte do Estonije S druge strane, prioriteti država članica koje su u 2017. godini predsedavale Savetom Evropske unije, Malte i Estonije, nisu davali pažnju politici proširenja Evropske unije. Malta je, kao prioritete svog predsedavanja odredila teme kao što su bezbednost, migracije, jedinstveno tržište, dok je politiku susedstva posmatrala, pre svega, kroz bezbednost i stabilne političke sisteme u Libiji i Tunisu. Estonija je svoju pažnju, takođe, posvetila bezbednosti, ali i privredi i digitalizaciji. U prvih šest meseci 2018. godine, predsedavanje preuzima Bugarska koja je u pogledu svojih prioriteta ima nešto drugačiji fokus, nego prethodne dve predsedavajuće države članice. Prioriteti bugarskog predsedavanja nastavljaju se na prioritete Estonije u vidu bezbednosti i digitalizacije, dok je jedan od novih prioriteta i sâm Zapadni Balkan. Kako se navodi, ovim prioritetom se teži da se zemlje Zapadnog Balkana povežu s državama članicama Evropske unije kroz saobraćaj, energetiku, obrazovanje i digitalizaciju. |
Svi spremni.
U novembru, s vetrom u našim jedrima, premijerka Srbije je posetila Brisel[6], gde je tokom dvodnevne posete imala sastanke s najvišim evropskim zvaničnicima, kao i predstavnicima evropskih institucija. Premijerka Ana Brnabić najavila je da, budući da nam je kraj godine sve bliži, očekujemo da u decembru mesecu otvorimo tri ili četiri pregovaračka poglavlja, ali da smo spremni i za pet[7].
Zaokruživanje godine
Gde smo stali? Ah, da. Da bismo stigli do najavljene brojke otvorenih poglavlja s početka ovog teksta, moramo da vam kažemo da li su se najave premijerke i ostvarile. Jesu, u nekim segmentima.
Nova poglavlja jesmo otvorili u decembru. Ali kao i ranije ‒ samo dva. Otvorena poglavlja ‒ jedno od ranije najavljivanih ‒ Poglavlje 6, koje obuhvata pravne tekovine u oblasti privrednih društava, ali i Poglavlje 30, koje se odnosi unapređenja ekonomskih odnosa sa inostranstvom.
Kao što smo najavili na početku i ukoliko nas matematika dobro služi ‒ konačni rezultat je šest u 2017. godini. Najbolji rezultat na semaforu do sada.
Ali, pravi posao tek predstoji. I on se sastoji, pre svega, u fokusiranju na primenu pravnih propisa, što će se posebno pratiti iz Brisela. Posao treba nastaviti i u ključnim oblastima koje se tiču vladavine prava, pravde i bezbednosti od čega, u skladu sa novim načelima pregovora, zavisi napredak u pristupnim pregovorima u celini.
2018 Resolutions
Naše su: s reči na dela. Uz srećan i pun krug oko Sunca.
[1] Videti više na: http://www.euractiv.rs/pregovori-sa-eu/10861-oekivano-ubrzanje-na-putu-ka-eu, poslednji put pristupljeno 14. januara 2018. godine
[2] Pogledati: http://www.euractiv.rs/pregovori-sa-eu/10861-oekivano-ubrzanje-na-putu-ka-eu, poslednji put pristupljeno 14. januara 2018. godine
[3] Govor o stanju Unije, Žan Klod Junker, Strazbur, 13. septembar 2017. godine; http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-17-3165_en.htm poslednji put pristupljeno 16. januara 2018. godine
[4] Pristupanju EU, prim. aut.
[5] http://rs.n1info.com/a318169/Vesti/Vesti/Johanes-Han-o-EU-integracijama-Srbije.html, poslednji put pristupljeno 16. januara 2018. godine