Jedinstveno tržište: Jedan punjač da vlada svima
foto: EC - Audiovisual Service
Pitanje „Koji ti punjač treba?“ odlazi u istoriju, jer početak 2025. godine označava primenu Direktive o jedinstvenom punjaču za mobilne telefone i druge elektronske uređaje u članicama Evropske unije (EU). Direktiva 2022/2038 uvodi USB-C kao standardni tip punjača za elektronske uređaje. Iako je direktiva usvojena 23. novembra 2022. godine, članice EU i njihova industrija su imale rok do 28. decembra 2024. godine da primene ovo rešenje na sve mobilne telefone, tablete, digitalne kamere, slušalice, handsfree uređaje, prenosive zvučnike, konzole za video-igre, e-čitače, tastature, miševe i navigacione sisteme. Za laptopove je prelazni period nešto duži i standard USB-C će se primenjivati od 28. aprila 2026. godine.
Zašto nam je potreban jedinstven punjač?
Standardizacija punjača nije samo tehničko, već i ekološko i ekonomsko pitanje. Prvi korak EU ka rešavanju problema elektronskog otpada bio je donošenje Direktive 2012/19/EU, koja se odnosi na prikupljanje, sortiranje i reciklažu elektronskog otpada. Međutim, ubrzo je postalo jasno da reciklaža nije dovoljna – neophodno je sprečiti hiperprodukciju.
Godinama unazad, hiperprodukcija sitne elektronike izaziva nagomilavanje elektronskog otpada. U 2022. godini svaki građanin EU prosečno je proizveo 11,2 kilograma elektronskog otpada. Direktiva o jedinstvenom punjaču donosi nekoliko ključnih prednosti. Prva je smanjenje otpada, jer se procenjuje da će nova pravila smanjiti elektronski otpad za 980 tona godišnje. Druga prednost je ušteda za potrošače, budući da odvojena prodaja uređaja i punjača štedi novac. Građani će moći da koriste postojeće punjače na više uređaja, čime se godišnje očekivana ušteda procenjuje na 250 miliona evra. Takođe, sa eksponencijalnim rastom elektronske i elektične industrije, proces reciklaže javio se i kao ključan u cilju očuvanja kritičnih sirovina u smislu strateške autonomije EU.
Konkretan primer potrebe za jedinstvenim punjačem dolazi iz svakodnevnog života: putnici često nose više uređaja, poput mobilnih telefona, tableta i laptopova, a uz USB-C standard mogu koristiti jedan punjač za sve. Na primer, korisnik koji na poslovno putovanje nosi telefon, slušalice i laptop neće morati da pakuje dva ili tri različita punjača, već samo jedan.
Šta ovo znači za potrošače?
Direktiva o jedinstvenom punjaču predviđa odvojenu prodaju uređaja i punjača, što znači da će proizvođači biti dužni da pruže jasne informacije o potrebnim karakteristikama punjača. Ovo omogućava potrošačima da izaberu da li će kupiti novi punjač ili koristiti postojeći. Ovakav pristup podsticaće princip ponovnog korišćenja i reciklažu, jer manja proizvodnja znači manje otpada i veću mogućnost ponovne upotrebe sirovina. Osim praktičnosti, potrošači će imati veću kontrolu nad troškovima jer će kupovina nepotrebnih punjača postati prošlost. Dodatno, štedi se vreme i energija uložena u sortiranje i odlaganje elektronskog otpada.
Direktiva takođe nalaže da proizvođači obezbede odgovarajuće vizuelne i tekstualne informacije o karakteristikama neophodnog punjača, uključujući podatke o snazi koju uređaj zahteva. Ovo će pomoći potrošačima da utvrde da li njihovi postojeći punjači odgovaraju zahtevima novog uređaja. Tako će moći da svoj stari punjač koriste i na novim uređajima, ali i na više različitih uređaja.
Harmonizacija pravila
Direktiva o jedinstvenom punjaču pokazuje kako EU balansira interese industrije i potreba građana. Iako je dugogodišnji zagovarački rad sa industrijom doveo do toga da se sa više desetina vrsta punjača za mobilne uređaje dođe do samo tri, iskustvo sa ovom direktivom pokazalo je da proces harmonizacije između privrednih subjekata na slobodnom tržištu zahteva i uobličavanje pravila unutar pravnog sistema Unije.
Efekti ove direktive su svakako prisutni i u Srbiji, jer su svi proizvođači postepno već prešli na standardni USB-C za čitavo evropsko tržište. Na kraju, pitanje „Koji ti punjač treba?“ i fioka puna punjača koje više ne koristimo uskoro će zauvek nestati i u Srbiji. Kako tehnologija nastavlja da se razvija, ovakve inicijative pokazuju neophodnost regulative EU ka pozitivnom oblikovanju tržišta, čuvajući resurse i olakšavajući svakodnevni život potrošača.
Autor: Marko Nedeljković